Verslag scheidsrechtersbijeenkomst

‘Met meer plezier en zekerheid op de bok!
door Carina Kralt-Bos, moeder van Sophie Kralt (MB2)

“Met meer plezier en zekerheid de bok op” was de titel van de scheidsrechters cursus die VCO op 23 januari organiseerde. Ik had me hier samen met nog 8 enthousiaste (aspirant) volleybalscheidsrechters voor opgegeven. De cursus kwam voor mij als geroepen want 2 maanden daarvoor had ik mijn spelregelbewijs gehaald en mocht ik me officieel volleybalscheidsrechter noemen. Maar dan? Dan is het vooral een kwestie van ervaring opdoen. En dat doe je door wedstrijden te fluiten. Maar als scheidsrechter sta je toch helemaal alleen op de bok. En word je geacht om onpartijdig te zijn, de juiste beslissing op het juiste moment te nemen en met de juiste gebaren duidelijk aan te geven wie het punt krijgt. Een behoorlijke verantwoordelijkheid. Die ik niet alleen voelde maar ook de anderen die aanwezig waren die avond. De cursus werd gegeven door Marcel Haasnoot, een ervaren volleybalscheidsrechter die op eredivisie niveau heeft gefloten en nu nog internationale wedstrijden fluit in het beachvolleybal. Iemand met veel kennis en ervaring dus. Dat bleek die avond wel. Marcel nam ons stap voor stap mee in de wereld van scheidsrechter zijn in het volleybal. Wat er wel van je wordt verwacht als je begint te fluiten (goed kijken of de bal in of uitgaat) en wat er later bij komt (net- en voetfouten). Er was volop gelegenheid voor het stellen van vragen en dat deden we met z’n allen volop. Ervaringen werden uitgewisseld en dilemma’s besproken. Een hele mooie aanvulling naast de spelregels en spelsituaties die op internet te vinden zijn. Aan het eind van de avond gingen we zelfs nog de zaal in om spelsituaties te oefenen en mocht een aantal zelfs de bok op. Al met al een hele geslaagde cursus!

.